Ponad połowa polskich studentów jest przekonana, że studia w trybie e-learning będą w stanie w przyszłości zastąpić studia tradycyjne. Jednocześnie większość z nich uważa, że dziś polskie szkoły wyższe nie są przygotowane do tego, aby w należyty sposób takie zajęcia prowadzić – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polish Open University.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Polish Open University (Homo Homini 3-6 listopada 2011) sprawdza, jakie jest wyobrażenie polskich studentów na temat zdalnego nauczania. W opinii aż 57,7 proc. ankietowanych studia w trybie e-learning mogą w przyszłości zastąpić studia tradycyjne.
- Wyniki badania pokazują, że polscy studenci mają nowatorskie podejście do studiowania – mówi prof. dr hab. Krzysztof Bartosik – Prorektor ds. Dydaktyczno-Naukowych z Polish Open University. – Widzą, że tego typu rozwiązania sprawdzają się w innych krajach, więc z równym powodzeniem mogą też funkcjonować w polskiej rzeczywistości. Ciągły i dynamiczny rozwój technologii, coraz szerszy dostęp do Internetu w całym kraju, nie tylko w dużych miastach, a z drugiej strony wysokie koszty wynajmu kwater powodują, że potencjał do rozwoju e-learningu w Polsce jest całkiem spory – dodaje prof. Krzysztof Bartosik.
W krajach rozwiniętych, a w szczególności w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, e-learning jest od lat stosowaną, szeroko dostępną alternatywą dla tradycyjnego kształcenia. Uczelnie amerykańskie już od dawna budują odpowiednią infrastrukturę, tworzą standardy e-nauczania, a także szkolą wyspecjalizowanych wykładowców. Według danych Sloan Consortium – międzynarodowej organizacji monitorującej rozwój edukacji internetowej, do końca 2009 roku już ponad 5,6 mln uczniów i studentów korzystało z e-learningu. W Polsce system ten dopiero raczkuje. W środowiskach akademickich wciąż trwają spory dotyczące oceny skuteczności takiego systemu nauki, a wiele osób traktuje e-learning jako niepełnowartościowy sposób kształcenia.